اوکی اکسچنج

مقایسه سولانا و کاردانو، کدام بلاک چین بهتر است؟

سولانا یا کاردانو: کدام بلاک چین بهتر است؟

سولانا و کاردانو در سال ۲۰۲۱ عملکردی عالی داشتند. به همین دلیل بسیاری از کاربران برای یافتن پاسخ این پرسش که کدام بلاک چین بهتر است، مزایا و معایب این دو ارز دیجیتال را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. برخی از کاربران بر سودآور‌تر بودن کاردانو در مقابل سولانا تمرکز می‌کنند، در حالی که برخی دیگر این دو ارز دیجیتال را از دیدگاه اعتبارسنجی و سرعت گسترش در بازار با یکدیگر مقایسه می‌کنند. در این مقاله ما نیز تلاش می‌کنیم به این پرسش پاسخ دهیم که بین سولانا و کاردانو، کدام یک بلاک چین بهتری دارند؟ 

مقایسه و بررسی پروژه کاردانو و سولانا

بلاک چین‌های کاردانو و سولانا، هر دو در خط مقدم توسعه فناوری وب ۳.۰ هستند؛ به همین دلیل است ما برای پیدا کردن تفاوت‌ها و شباهت‌ها، آن‌ها را در برابر یکدیگر قرار می‌دهیم. در این مقاله جزئیات دو پروژه را با دقت بررسی خواهیم کرد. ابتدا مروری بر ماهیت هر شبکه خواهیم داشت. سپس، مقایسه‌ای بین کاردانو و سولانا انجام می‌دهیم. به این ترتیب، ما مطالب آموزشی بی‌طرفانه، جامع و کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم تا در هنگام تعیین اولویت‌ها، خودتان تصمیم بگیرید.

بررسی اجمالی پروژه ارز دیجیتال Cardano

آقای چارلز هاسکینسون، یکی از بنیانگذاران اتریوم، ایده و مفهوم کاردانو را در سال ۲۰۱۵ طراحی کرد و این شبکه در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. شبکه کاردانو از گروه‌های مختلفی در سراسر جهان تشکیل‌شده است که برای ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه بلاک چین برای ایجاد نسل بعدی قراردادهای هوشمند تلاش می‌کنند. بنیاد کاردانو، موسسه‌ای ثبت شده و مالک قانونی این شبکه بلاک چین است. علاوه بر این، شرکت IOHK که توسط هاسکینسون و جرمی وود اداره می‌شود، تحقیقات ارزشمندی را در مورد توسعه‌ی شبکه ارائه کرده است.

کاردانو تلاش می‌کند تا نسل جدیدی از قراردادهای هوشمند را توسعه دهد.

آدا (ADA) توکن بومی بلاک چین که جز ده ارز برتر دیجیتال بازار در یک سال گذشته است، قبل از راه‌اندازی هر فاز خود، آزمایش‌های دقیقی را در سراسر نقشه راه توسعه پروژه انجام می‌دهد. پنج نقطه عطف مهم توسعه در نقشه راه کاردانو را در ادامه معرفی می‌کنیم که نام هرکدام از این مراحل از یک ریاضیدان یا دانشمند علوم کامپیوتر گرفته است:

  • بایرون (Byron)
  • شلی (Shelley)
  • گوگن(Goguen)
  • باشو (Basho) 
  • ولتر (Voltaire)

در هر مرحله، بلاک چین کاردانو را به یک پلتفرم عملیاتی‌تر و مقیاس‌پذیرتر برای توسعه‌دهندگان بلاک چین تبدیل می‌شود. علاوه بر این، جامعه مهندسی پشت کاردانو، از جمله IOHK، روی سرعت و هزینه برای کاربران همراه با بهره‌وری انرژی بلاک چین تمرکز دارد. شبکه کاردانو تشخیص می‌دهد که برای اینکه بلاک چین‌ها برای پذیرش انبوه پایدار شوند، باید به تأثیر انرژی بلاک چین کاردانو توجه داشته باشد. بر این اساس، بلاک چین کاردانو با استفاده از مکانیزم گواه اثبات سهام (PoS) کار می‌کند.

مکانیسم اجماع اوروبوروس (Ouroboros)

پس از سال‌ها تحقیق و بررسی دانشگاهی، کاردانو مکانیسم اجماع اوروبوروس را معرفی کرد. چارلز هاسکینسون معتقد است مکانیسم اوروبوروس از نطر مصرف انرژی، ۱.۶ میلیون برابر از مکانیسم اثبات کار بیت کوین کارآمدتر است. همچنین، اوروبوروس به‌عنوان اولین پروتکل اجماع اثبات سهام (PoS) با امنیت قابل اثبات شناخته می‌شود.

مکانیسم اجماع اوروبوروس (Ouroboros)

این مکانیسم اجماع جدید خطرات امنیتی مکانیسم‌های اثبات کار (PoW) را بهبود می‌بخشد. بلاک چین کاردانو با استفاده از ترکیبی از ریاضیات نظری بازی‌های، ترکیبیات و رمزنگاری یک شبکه ارتباطی قابل اثبات امن، پایدار و یکپارچه از نودها ایجاد می‌کند. کاردانو یک شبکه‌ جهانی بدون نیاز به مجوز و مقیاس پذیر را ارائه می‌دهد که برای تسهیل بازارهای جدید با حداقل هزینه انرژی کافی است.

ارز دیجیتال آدا کاردانو (ADA)

آدا کاردانو (ADA) اولین دارایی بومی بلاک چین کاردانو است که نام خود را از آدا لاولیس، اولین برنامه‌نویس شناخته‌‌شده کامپیوتر گرفته است. به عنوان یک دارایی چندکاربردی، ارز دیجیتال آدا در حفظ امنیت شبکه کاردانو نقشی بسیار مهم دارد. این پروتکل از توکن ADA برای فراهم کردن انگیزه‌های اقتصادی در ایجاد رفتار صادقانه‌ نودهای شبکه استفاده می‌کند.

نام توکن آدا ADA
عرضه کل
۳۴,۸۵۴,۹۴۷,۵۷۵ واحد ADA
عرضه در گردش
۳۴.۱۸ میلیارد واحد ADA
کاربردپذیری حفظ امنیت شبکه کاردانو، پرداخت هزینه‌ها، استیک کردن
سایت رسمی cardano.org

کاربران برنامه‌های کاربردی بلاک چین باید هزینه‌ کامزد تراکنش‌‌های خود را با استفاده از ADA بپردازند. علاوه بر این‌ها، شما برای راه‌اندازی یک نود در شبکه کاردانو باید مقدار مشخصی توکن آدا را به عنوان وثیقه استیک کنید. در زمان نگارش این مقاله، بیش از ۷۰ درصد از توکن‌های عرضه ‌شده استیک شده‌اند، که نشان دهنده پذیرش، اعتماد و ارزش این پروژه است.

ارز دیجیتال آدا کاردانو (ADA)

کاهش عرضه، باعث کمیاب شدن و افزایش تقاضا می‌شود. این تداوم تقاضا می‌تواند باعث حرکت مثبت قیمت آدا (ADA) شود. همچنین، این ارز دیجیتال دارای برخی از قابلیت‌های منحصر‌‌به‌فرد برای توسعه پروژه است. در اتریوم، توسعه دهندگان از استاندارد توکن ERC-20 به عنوان چارچوبی برای طراحی و استقرار توکن در بلاک چین استفاده می‌کنند. در بلاک چین کاردانو، توسعه دهندگان می‌توانند از ارز دیجیتال آدا به عنوان توکن‌های پایه برای ایجاد توکن‌های جدید استفاده کنند. توکن‌های ایجاد شده در کاردانو دارای همان کاربردپذیری ارز دیجیتال آدا (ADA) هستند. با این حال، کاربران نمی‌توانند از این توکن‌های ایجاد شده برای پرداخت هزینه گس یا کسب پاداش استیکینگ استفاده کنند. 

بررسی اجمالی پروژه Solana

سولانا (Solana) یکی دیگر از ارزهای دیجیتال محبوب در سال ۲۰۲۱ که توانست به لیست ده بلاک چین برتر بازار وارد شود. این ارز دیجیتال با زیرساختی منحصر‌به‌فرد و خلاقانه کار می‌کند، یکی از سریع‌ترین بلاک چین‌ها در جهان است. سولانا هر تراکنش‌ را در ۴۰۰ میلی ثانیه پردازش می‌کند و امکان نهایی‌شدن تراکنش را در کسری از ثانیه فراهم می‌کند. علاوه بر این، بنیاد سولانا و تیم توسعه دهنده آن می‌خواهند کمترین هزینه ممکن را برای کاربران و توسعه‌دهندگان تضمین کنند.

بر این اساس، میانگین هزینه هر تراکنش در بلاک چین سولانا ۰.۰۰۰۲۵ دلار است، به این معنی که کاربران باید حدود ۴۰۰۰ تراکنش را پردازش کنند تا از هزینه ۱ دلار فراتر رود. این ویژگی‌ها، سولانا را به یکی از سریع‌ترین و ارزان‌ترین بلاک چین‌های موجود در فضای کریپتوکارنسی تبدیل می‌کند.

سولانا می‌خواهد توانایی‌های یک بلاک چین لایه ۱ را نشان دهد که می‌تواند به طور بی‌نهایت و متناسب با پهنای باند شبکه و پذیرش آن مقیاس‌پذیر شود. سولانا در تلاش است تا هر سه ویژگی اساسی یک بلاک چین را بهبود ببخشد: امنیت، مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی. این بدان معناست که توسعه‌دهندگان بلاک چین می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز مقیاس‌پذیر و کم‌هزینه (dApps) را با انعطاف‌پذیری کامل برای پذیرش انبوه به کار گیرند.

علاوه بر این، سولانا ابزارهای توسعه فراوانی را برای کمک به توسعه دهندگان در شروع کار فراهم می‌کند. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌طور یکپارچه برنامه‌های موجود را بر روی دیگر بلاک چین‌های جانبی بلاک چین سولانا یکپارچه کنند. پس از ادغام، سولانا تمام الزامات مقیاس‌پذیری را برای فعال کردن dApp به کار می‌گیرد.

بررسی اجمالی سولانا

در حال حاضر، سولانا میزبان سریع‌ترین اکوسیستم در حال رشد در صنعت بلاک چین است. معماری جدید سولانا مجموعه‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز وب ۳.۰ را در خود جای می‌دهد. به این ترتیب، سولانا اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه غیرمتمرکز را تسهیل می‌کند که امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های غیرمثلی (NFT) و بسیاری موارد دیگر را پوشش می‌دهد.

سولانا از ابتدا طراحی شد و ترکیبی منحصربه‌فرد از هشت پروتکل اصلی را با تمرکز بر مقیاس‌پذیری همراه با امنیت و تمرکز زدایی ارائه کرد. این شامل سی‌لول (Sealevel)، پایپ لاین (Pipeline)، کلود برک (Cloudbreak)، تورباین (Turbine)، گالف استریم (Gulf Stream)، آرکایورز (Archivers)، تاور بی‌اف‌تی (Tower BFT) و الگوریتم اثبات تاریخ (PoH) است.

الگوریتم اثبات تاریخ (PoH)

تیم پشتیبان سولانا شکلی نوآورانه از برچسب زمانی را برای تراکنش ها معرفی کرده است تا امکان همگام‌سازی سریع و قابل اعتماد در سراسر شبکه نود برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها را فراهم کند. به طور رایج، بلاک چین بیت کوین یک ارتفاع بلاک را به جای برچسب زمانی به عنوان یک تابع تأخیر قابل تأیید (VDF) برای تأیید مدت زمانی که گذشته است، ارائه می دهد، استفاده از یک الگوریتم گواه اثبات کار (PoW) مانند بیت کوین به این معنی است که بلاک‌ها در دوره‌های طولانی پردازش می‌شوند تا احتمال اعتبارسنجی چندین نود همزمان در یک بلاک کاهش یابد. در حالی که مکانیسم گواه اثبات سهام (PoS) این موضوع را نفی می‌کند، تا زمان سولانا، هیچ راه مطمئنی برای تعیین ترتیب تراکنش‌ها برای اعتبارسنجی نودها وجود نداشت.

الگوریتم اثبات تاریخ (PoH)

به عنوان یک راه حل، سولانا از الگوریتم اثبات تاریخ (PoH) را برای اطمینان از اثبات زمانی که یک تراکنش به شبکه ارسال شده است، معرفی می‌کند. این بدان معناست که اگر هزاران کاربر همزمان تراکنش‌ها را ارسال کنند، نودها می‌توانند آن‌ها را به ترتیب ارسال با دقت میلی‌ثانیه پردازش کنند. سولانا از یک تابع تاخیر قابل تایید (VDF) برای تولید مجموعه‌ای از اثبات‌ها استفاده می‌کند. هر اثبات می‌تواند هم وجود اثبات‌های قبلی و هم مدت زمان دقیقی را که بین اثبات قبلی و فعلی گذشته است تأیید کند. پروتکل PoH خود یک مکانیسم توافقی نیست. با این حال، مکانیسم اثبات سهام (PoS) موجود را پشتیبانی و تقویت می‌کند.

ارز دیجیتال سولانا (SOL)

ارز دیجیتال سولانا (SOL)، دارایی بومی این بلاک جین نیز با ۱۳٬۰۰۰ درصد افزایش در سال ۲۰۲۱ جزو ۱۰ رمز ارز برتر بازار بود. مشابه آدا کاردانو، سولانا نیز یک دارایی بومی بلاک چین و به طور دقیق‌تر، یک کوین است. همچنین، این ارز دیجیتال یک دارایی چندکاربردی اساسی برای امنیت و عملیات شبکه است. نودهای شبکه برای مشارکت و دریافت پاداش استیکینگ توکن سولانا دریافت می‌کنند. علاوه بر این، پشتیبانی از مکانیزم اثبات سهام تا ۵۰٬۰۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS) را امکان پذیر می‌کند که تا ۱۰۰٬۰۰۰ TPS قابل افزایش است.

نام توکن سولانا SOL
عرضه کل
۵۱۱,۶۱۶,۹۴۶ واحد SOL
عرضه در گردش
۳۵۴,۵۲۲,۶۱۴ واحد SOL
کاربردپذیری حفظ امنیت و عملیات شبکه سولانا، پاداش استکینگ
سایت رسمی solana.com

در الگوریتم اثبات سهام (PoS)، برای تبدیل شدن به یک نود باید مقدار مشخصی از دارایی‌های SOL را به عنوان وثیقه در شبکه استیک کنید. در زمان نگارش این مقاله، بیش از ۷۷ درصد از عرضه‌ی توکن SOL در بلاک چین آن وثیقه ‌شده است. در نتیجه، بلاک چین سولانا یکی از امن‌ترین و فعال‌ترین شبکه ها در صنعت کریپتوکارنسی است. علاوه بر این، با اینکه این توکن شبکه را بسیار ایمن می‌کند، این امر تقاضا را برای توکن SOL که به ندرت در دسترس است، افزایش می‌دهد. بر اساس گزارش کوین مارکت کپ، در حال حاضر، قیمت SOL در حدود ۸۵ دلار و بسیار کمتر از بالاترین رقم در تاریخ خود یعنی ۲۵۹ دلار است.

مقایسه کاردانو و سولانا

اکنون که کارایی و مزایای منحصر‌به‌فرد هر دو بلاک چین را بررسی کرده‌ایم، می‌خواهیم مزایا و معایب ارزهای دیجیتال کاردانو و سولانا را بررسی کنیم. بر این اساس، ما ارزیابی متعادلی از هر دو پروژه ارائه می‌دهیم تا همراهان ارزتودی خودشان تصمیم بگیرند.

مقایسه کاردانو و سولانا

مزایا و معایب کاردانو

زیرساخت بلاک چین کاردانو شامل دو لایه است؛ لایه تسویه کاردانو (CSL) و لایه محاسباتی کاردانو (CCL). CCL مسئول حاکمیت و استقرار قراردادها و برنامه‌های کاربردی هوشمند است. از سوی دیگر، CSL تمام تراکنش‌های شبکه را مدیریت می‌کند. CCL و CSL به طور یکپارچه و بدوم اصطکاک در راستای اهداف پروژه کار می‌کنند. همچنین، این دو لایه می‌توانند به طور مستقل عمل کنند. این بدان معناست که کاربران کاردانو همچنان می‌توانند با شبکه تعامل داشته باشند حتی زمانی که یک لایه در حال به روز رسانی است.

کاردانو از زیرساخت مقیاس‌ پذیری استفاده می‌کند که امکان افزودن مداوم نودها را بدون به خطر انداختن امنیت یا سرعت فراهم می‌کند. علاوه بر این، با رشد شبکه، از نظر تئوری سرعت آن نیز افزایش خواهد یافت.  کاردانو در حال معرفی یک شبکه جانبی جدید برای گسترش قابلیت همکاری با شبکه‌های دیگر است و با استفاده از پیشرفت‌های کیایاس (Kiayias)، میلر (Miller) و زیندروس (Zindros)، پروتکل زنجیره جانبی KMZ را ارائه می‌کند. این کار جابجایی ایمن و غیرتعاملی وجوه از CSL را به هر لایه محاسباتی کاردانو یا سایر بلاک چین‌هایی که از این پروتکل پشتیبانی می‌کنند را ممکن می‌سازد.

از آنجایی که تیم کاردانو آزمایشات دقیق و توسعه تحقیقات خود را قبل از عرضه برای عموم تضمین می‌کند، هنوز همه‌ی مزایای آن در دسترس نیستند. طبق نقشه راه کاردانو، این پروژه به زودی وارد دوره باشو خواهد شد تا امکانات مقیاس‌پذیری از جمله پروتکل‌های شبکه جانبی را معرفی کند. به دنبال آن، مرحله نهایی، عصر ولتر، سیستم‌های حکومتی و خزانه داری درون زنجیره‌ای را برای توسعه خودپایدار بلاک چین فعال می‌کند.

مزایا و معایب سولانا

در حالی که سولانا ممکن است برخی از سریع‌ترین سرعت‌های تراکنش و کارایی هزینه را بدون آسیب به امنیت یا تمرکز زدایی ارائه دهد، بخشی که تمرکز کمتری بر توسعه دارد، قابلیت همکاری است. این پروژه مجموعه ای از آموزش‌ها، ابزارها و منابع را برای استقرار برنامه‌های کاربردی در شبکه سولانا ارائه می‌دهد. با این حال، برای اینکه این پروژه با پذیرش بلاک چین در سال‌های آینده رشد کند، احتمالاً نیاز به پیاده‌سازی نوعی استاندارد قابلیت همکاری برای ارتباط گسترده‌تر با بلاک چین‌ها دارد.

الگوریتم اثبات تاریخ سولانا (PoH) یک نوآوری ارزشمند در صنعت رمزارز است. علاوه بر این، سولانا از پروتکل تحمل خطای بیزانس (BFT) برای پشتیبانی از PoH استفاده می‌کند تا نسخه بهینه‌سازی شده PoH از یک مدل اجماع BFT را فعال کند.

سولانا از پروتکلی برای نفی استفاده از ممپول‌ها به نام GulfStream استفاده می‌کند. این به طور خودکار تراکنش‌ها را به نودها ارسال می‌کند و در نتیجه خطر از دست رفتن تراکنش ها یا هدایت مجدد به یک ممپول را از بین می‌برد. این ویژگی به نوبه خود به سرعت تأیید تراکنش در شبکه کمک می‌کند.

سولانا یکی از سریع‌ترین و ارزان‌ترین تجربه‌های بلاک چین را در این صنعت ارائه می‌کند. علاوه بر این، صدها برنامه غیرمتمرکز (dApps) را در شبکه خود به عنوان سریعترین اکوسیستم در حال رشد میزبانی کرده و هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت را نشان نمی‌دهد.

نتیجه‌گیری

طی سال گذشته، قیمت ارزهای دیجیتال افزایش پیدا کرده که در این بین کاردانو حدود ۹۰۰ درصد و سولانا شاهد افزایش قیمت خیره کننده ۱۳۰۰۰ درصدی بوده است. هر دوی این ها بالاتر از هزاران بلاک چین دیگر در صنعت کریپتو کار می‌کنند. به این ترتیب، جستجوهای گوگل برای مقایسه کاردانو و سولانا افزایش یافته است. بهتر است درک جامعی از نحوه عملکرد هر اکوسیستم و ویژگی های نوآورانه منحصر به فرد آنها به دست آورید. هر دو پروژه فناوری‌های پیشرفته‌ای را اجرا می‌کنند و در خط مقدم انقلاب بلاک چین قرار دارند.

کاردانو در برابر سولانا

در عین حال، هر پروژه دارای مزایای خاص خود است. کاردانو از تحقیقات آکادمیک بررسی شده استفاده می‌کند و پروتکل‌های جدیدی را برای یک بلاک چین غیرمتمرکز، مقیاس‌پذیر و ایمن معرفی می‌کند. با این حال، این پروژه هنوز در مراحل توسعه خود است. برعکس، شبکه اصلی سولانا میزبان برنامه‌های کاربردی مختلفی است و یکی از سریع‌ترین و ارزان‌ترین بلاک‌چین‌ها را در کریپتوکارنسی ارائه می‌دهد. امیدواریم مقاله مقایسه کاردانو و سولانا ما به شما کمک کرده باشد که دو مورد از محبوب‌ترین پروژه‌های بلاک چین را بیشتر بشناسید.

با توجه به توضیحات ارائه شده، نظر شما در مورد این ۲ پروژه چیست؟ آیا تجربه استفاده از آنها و توکن‌هایشان را داشته‌اید؟ نظرات و سؤالاتتان را با ما در قسمت دیدگاه‌ها در میان بگذارید.

نکته: توجه داشته باشید این مقاله صرفا با هدف راهنمایی و آشنایی نوشته شده و آکادمی ارز دیجیتال ارزتودی مسئولیتی در مقابل تصمیمات افراد یا عواقب مالی آن ندارد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
نظرات
۱ دیدگاه

۱ دیدگاه. نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

برای دریافت هفتگی بهترین مقالات و جدیدترین اخبار به خبرنامه ارزتودی بپیوندید.

فهرست