نماد سایت ارزتودی

ارز دیجیتال آیوتا (IOTA) چیست؟

ارز دیجیتال آیوتا (IOTA) چیست؟

بخش بزرگی از پروژه‌های ارز دیجیتال برای رفع برخی از مشکلات روش‌های پرداخت رایج توسعه داده شده‌اند. در مقابل، برخی از پروژه‌های پیشرو بر روی توسعه پیشرفته‌ترین فناوری‌‌ها کار می‌کنند. پلتفرم آیوتا یک نمونه عالی از چنین پروژه‌هایی است که به شکل اختصاصی برای اینترنت اشیا (IoT) طراحی و توسعه یافته است. این پلتفرم، یک دفتر کل توزیع شده غیر متمرکز برای نوعی منحصر به فرد از شبکه است که از آن برای تبادل داده میان انسان و رایانه استفاده می‌شود.

مشاهده: قیمت لحظه‌ای میوتا

IOTA از بلاک چین استفاده نمی‌کند، حداقل نه به روشی که پلتفرم‌های دیگر مانند بیت کوین یا اتریوم از آن استفاده می‌کنند. این پروژه از ساختار بلاک چین متفاوتی استفاده می‌کند، که برای آن سیستمی از نودهای اعتبارسنج به نام تنگل (Tangle) را طراحی کرده است. میوتا (MIOTA) نیز ارز دیجیتال بومی شبکه آیوتا است که از آن برای پردازش مبادلات مالی خود استفاده می‌کند. آیوتا یک پروژه منحصر به فرد که پتانسیل تبدیل شدن به سوخت به مورد نیاز برای انجام تراکنش‌های آنلاین را دارد.

در نهایت، تمرکز این پلتفرم اتصال میلیون‌ها دستگاه آنلاین در سراسر جهان به روشی انقلابی به یکدیگر است.اگر به پروژه آیوتا و ارز دیجیتال میوتا (MIOTA) علاقه‌مند هستند، پیشنهاد می‌کنیم تا خواندن این مقاله را تا انتها ادامه دهید. این مقاله از ارزتودی به شما امکان می‌دهد تا بفهمید آیوتا چیست، چگونه کار می‌کند، چه ویژگی‌های دارد و آیا باید رمز ارز آیوتا بخرید یا خیر.

آیوتا (IOTA) چیست؟

آیوتا (IOTA)، یک نسل جدید از فناوری دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger) است که در ابتدای سال ۲۰۱۶ معرفی شد. این دفتر کل به شکل اختصاصی برای پردازش و تایید تراکنش‌های آنلاینی که میان دستگاه‌ها و ماشین‌های متصل به اینترنت انجام می‌شود، طراحی شده است. به عبارت دیگر، آیوتا تراکنش‌های درون اکوسیستم اینترنت اشیا را ذخیره و اجرا می‌کند. این پروژه بر حمایت از اینترنت اشیا (IoT)، اقتصاد بر پایه ماشین (Machine Economy) و انقلاب صنعتی چهارم متمرکز است.  آیوتا، برخلاف بیشتر ارزهای دیجیتال براساس فناوری بلاک چین کار نمی‌کند.

این دفتر کل توزیع شده با نام IOTA Tangle نیز شناخته می‌شود، با استفاده از فناوری DAG یا Directed Acyclic Graph توسعه یافته است. این فناوری با بلاک چین متفاوت است، زیرا از یک الگوی خطی به هم پیوسته مانند زنجیر استفاده نمی‌کند. با این وجود، آیوتا یک پلتفرم کاملا غیر متمرکز است که ساختاری همتا به همتا (P2P) دارد. در ابتدا، آیوتا به عنوان تولید کننده تراشه های سخت افزاری اینترنت اشیا شروع به کار کرد. سیستم‌های سخت افزاری که می‌توانست تراکنش‌های میان ماشین‌ها و دستگاه‌های مختلف در اکوسیستم اینترنت اشیا را ثبت و اجرا کند.

در حقیقت سرگئی ایوانچگلو، سرگی پوپوف، دیوید سونستبو و دومینیک شینر، بنیان‌گذاران این پروژه قصد راه‌اندازی یک رمز ارز یا شبکه غیر متمرکز را نداشتند. با شناخت بیشتر پتانسیل‌های شبکه IoT، این شرکت تمرکز خود را بر گسترش جنبه‌های غیر متمرکز این فناوری تغییر داد. هدف آیوتا ایفای نقشی حیاتی در انقلاب صنعتی بعدی و مدیریت روابط مالی میان ماشین و انسان است. ارز دیجیتال آیوتا (MIOTA) نیز قرار است تا در این اقتصاد دیجیتال جدید نقشی حیاتی بازی کند.

اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا (Internet of Things)، اصطلاحی برای توصیف میلیون‌ها دستگاه هوشمند در جهان است که به اینترنت متصل هستند. هر دستگاهی (Device) را می‌توان از طریق افزودن حسگر و امکان اتصال به اینترنت «هوشمند» کرد. مفهوم اینترنت اشیا، اولین‌‌بار در سال ۱۹۸۲ شکل گرفت؛ زمانی که گروهی از توسعه‌‌دهندگان در دانشگاه کارنگی ملون تصمیم گرفتند تا حسگرهایی را به دستگاه فروش خودکار دانشگاه اضافه کنند.

مفهومی که امروزه از اینترنت اشیا (IoT) می‌شناسیم، جایی میان سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ متولد شده است. در این تعریف جدید، اینترنت اشیا از لحظه‌ای از تاریخ شروع می‌شود که تعداد دستگاه‌ها (Devices) از تعداد افراد متصل به اینترنت بیشتر باشد. استفاده از حسگرهای اینترنت اشیا به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا میلیون‌‌‌ها دلار در هزینه‌های نظارت و انتقال داده صرفه‌جویی کنند. شبکه‌های IoT بیش از هر زمان دیگری محبوب هستند، زیرا می‌توانند اجرای سیستم‌های تجاری را به روش‌هایی که در گذشته غیرقابل تصور بود، ساده و خودکار کنند.

آیوتا (IOTA) چگونه کار می‌کند؟

شیوه کار آیوتا (IOTA) بسیار ساده است؛ به زبان ساده این پلتفرم به عنوان پلی میان دستگاه‌های مختلف درون شبکه اینترنت اشیا عمل می‌کند. به طور خاص، این شبکه می‌تواند می‌تواند انتقال داده‌ها میان دستگاه‌های متصل به یکدیگر در اکوسیستم اینترنت اشیا را مدیریت کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آیوتا این است که می‌تواند قراردادهای هوشمند پیچیده میان چند دستگاه را مستقیما اجرا کند. شبکه ارز دیجیتال آیوتا این کار را با استفاده از فناوری تنگل (Tangle) انجام می‌دهد.

در این فناوری برخلاف بلاک چین، هیچ بلاک به هم پیوسته‌ای وجود ندارد، در عوض تراکنش‌ها به صورت رئوس یک شکل هندسی، بر روی یکدیگر ثبت می‌شوند. در شبکه تنگل (Tangle)، ماینرها با یک هماهنگ کننده مرکزی (Central Coordinator) جایگزین می‌شوند. این هماهنگ کننده، داده‌ها را از شبکه نودها جمع‌آوری و از آنها برای تایید اعتبار تراکنش‌ها استفاده می‎کند. استفاده از این فناوری‌ها، آیوتا را به یکی از سریع‌ترین و گسترده‌ترین بلاک چین‌های توسعه یافته تبدیل می‌کند.

 

تنگل (Tangle)

تنگل (Tangle) مکانیسم اجماع شبکه ارز دیجیتال آیوتا (IOTA) است. مکانیسم‌ اجماع، تضمین می‌کنند که نودهای (Nodes) درون شبکه با هم به توافق برسند و به شکل هماهنگ با یکدیگر کار کنند. این پروتکل اجماع به شکل یک گراف جهت‌دار غیرمدور (Directed Acyclic Graph) یا DAG عمل می‌کند و انعطاف پذیری شبکه آیوتا را بسیار افزایش می‌دهد. فناوری گراف جهت‌دار غیرمدور (DAG) یکی از چهار فناوری مورد استفاده در ساختار دفتر کل توزیع شده است.

بازار داده (Data Marketplace)

در هسته اکوسیستم آیوتا، یک بازار داده (Data Marketplace) قرار دارد. توسعه دهندگان IOTA با استفاده از این هاب می‌توانند به جریان داده‌های فعال (داده‌های رمزنگاری شده MAM) دسترسی داشته باشند و بفروشند. هدف بازار غیر مترکز داده این است که داده‌های MAM را در دسترس تمامی کاربران درون شبکه قرار دهد. مهم‌تر از همه اینکه، این داده‌ها در لحظه جمع‌آوری، پردازش و معامله می‌شوند. بازار داده، یک استراتژی موثرتر نسبت به زمانی است که حسگرهای درون شبکه بخواهند داده‌های خود را جداگانه بفروش برسانند.

مام (MAM)

MAM مخفف عبارت Masked Authenticated Messaging، هسته اصلی عملکرد شبکه آیوتا است. این مجموعه از داده‌ها، یک سیستم بی‌نیاز از واسطه را برای کاربران ایجاد می‌کند به آنها اجازه می‌دهد تا داده‌های خود را به شکل همتا‌ به همتا به اشتراک بگذارند. مهم‌ترین از همه اینکه، این داده‌ها بر روی یک شبکه امن و رمز نگاری شده مبادله می‌شوند. در آیوتا، هویت منبع داده‌های MAM ناشناس است. این ویژگی باعث می‌شود تا شبکه در تمامی جنبه‌ها یکپارچگی خود را حفظ کند.

آیوتا چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

چشم انداز آیوتا این است که پلتفرمی برای انجام تراکنش‌های ماشین به ماشین (M2M) باشد. بنیان‌گذاران آیوتا عقیده دارند اگر دستگاه‌های درون شبکه منابع خود را به شکلی کارآمد به اشتراک بگذارند، صنعت اینترنت اشیا کارآمدتر خواهد بود. این بدان معناست که دستگاه‌ها باید بتوانند برق، پنهای باند، فضای ذخیره‌سازی یا داده‌های مورد نیاز خود را بخرند و زمانی که به آنها نیاز ندارند به فروش بگذارند.

بیشتر شبکه‌های بلاک چین با مشکل مقیاس‌پذیری دست و پنجه نرم می‌کنند و اغلب این مشکل را با پرداخت کارمزد بیشتر به ماینرها حل می‌کنند. آیوتا می‌خواهد با حل مشکل مقیاس‌پذیری و کارمزد بالای شبکه، امکان اتصال میلیاردها دستگاه به یکدیگر در شبکه IoT را فراهم کند.

مقیاس‌پذیری

ارز دیجیتال آیوتا برای حل مشکل مقیاس‌پذیری شبکه خود از تنگل (Tangle) استفاده می‌کند. در این مکانیسم هر دستگاه برای ارسال یک تراکنش جدید، ابتدا باید دو تراکنش دیگر در شبکه را تایید کند. برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها، هر تایید کننده اثبات کار (Proof of Work) کوچکی را انجام می‎‌دهد که تراکنش‌ها را به کل شبکه Tangle مرتبط می‌کند. در شبکه Tangle، اجماع براساس ساختاری شبکه‌ای از اعتبارسنجی‌ها حاصل می‌شود. در این ساختار، هر تراکنش جدید به دو تراکنشی که تایید کرده است، مرتبط می‌شود؛ با گذشت زمان نیز به تراکنش‌های آینده مرتبط خواهند شد. این راه‌حل مشکل مقیاس‌پذیری را حل می‌کند، زیرا آیوتا دیگر به یک شبکه بلاک چین مرکزی مرتبط نیست.

کارمزد تراکنش

کارمزد شبکه در هنگام ارسال تراکنش، صرفا هزینه استفاده از انرژی مورد نیاز برای اعتبارسنجی دو تراکنش دیگر است. فناوری Tangle امکان انجام بدون کارمزد تراکنش‌های ارز دیجیتال IOTA را فراهم می‎‌کند. در حقیقت، شبکه آیوتا بسیار توزیع‌‌شده‌تر از شبکه بلاک چین است. در بلاک چین، شبکه میان استخراج کنندگان توزیع می‌شود اما در Tangle شبکه میان تمامی نودها توزیع می‌شود. نداشتن کارمزد تراکنش برای تبدیل شدن آیوتا به شبکه‌ای که میلیون‌ها دستگاه در شبکه اینترنت اشیا را به هم متصل می‌کند، بسیار مهم است. در حقیقت، رایگان بودن انجام تراکنش‌ها برای ارز دیجیتال آیوتا می‌خواهد ستون فقرات اقتصاد ماشین باشد، ضروری است.

حملات ۳۴ درصدی

از آنجایی که ارز دیجیتال آیوتا از فناوری Tangle استفاده می‌کند، اگر افراد بتوانند تنها ۳۴ درصد (بیش از یک سوم) قدرت محاسباتی شبکه را بدست آورند، می‌توانند به شبکه حمله کنند. انجام یک حمله ۳۴ درصد به شبکه آیوتا پیچیدگی‌های بسیاری دارد. در حال حاضر، این شبکه نسبت به حملات ۳۴ درصدی آسیب‌پذیر است اما با گسترش شبکه و پیچیده‌تر شده ساختار نودها و تراکنش‌ها احتمال انجام چنین حملاتی به شدت کاهش می‌یابد.

در ابتدای کار، آیوتا برای مبارزه با این تهدید از یک هماهنگ کننده (Coordinator) استفاده می‌کند تا مطمئن شود که شبکه Tangle به خطر نخواهد افتاد. این کار باعث می‌شود تا این پلتفرم در حال حاضر متمرکز باشد اما هماهنگ کننده در آینده، زمانی که شبکه به اندازه کافی قوی شد حذف خواهد شد.

ارز دیجیتال آیوتا (IOTA) چیست؟

ارز دیجیتال میوتا (MIOTA) توکن بومی شبکه آیوتا (IOTA) است که از آن برای انجام تراکنش میان ماشین‌ها (M2M)، انسان‌ها (H2H) و انسان به ماشین (H2M) استفاده می‌کند. در سازوکار این توکن هیچ ماینینگ یا استیکینگ وجود ندارد، در نتیجه انتقال داده‌ها در شبکه نیاز به پرداخت کارمزد نخواهد داشت. در حقیقت، ارز دیجیتال آیوتا (IOTA) ویژگی‌ها و کارکردی‌هایی دارد که دارایی دیجیتال دیگری نمی‌تواند انجام دهد.

استفاده از توکن MIOTA در بسیاری از برنامه‌هایی که بر روی شبکه IOTA اجرا می‌شوند اجباری است، مثلا در هنگام پرداخت خدمات یا پرداخت هزینه داده‌ها. این ارز دیجیتال از واحدهای مختلفی استفاده می‌کند؛ IOTA کوچک‌ترین واحد توکن است. احتمالا هنگام خرید این رمز ارز از صرافی شما به جای توکن میوتا، توکن آیوتا دریافت خواهید کرد. حداکثر عرضه ارز دیجیتال آیوتا ۲,۷۷۹,۵۳۰,۲۸۳ MIOTA است. تمامی توکن‎‌های آیوتا تا پایان سال ۲۰۱۵ صادر شدند و در گردش هستند.

Pi Peta IOTA ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰۱۵
Ti Tera IOTA ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰۱۲
Gi Giga IOTA ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰۹
Mi Mega IOTA ۱,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰۶
Ki Kilo IOTA ۱,۰۰۰ ۱۰۳
i IOTA ۱ ۱

توکن‌های آیوتا در سازوکاری منصفانه منتشر شد. در توکنومیک IOTA، هیچ سرمایه‌گذاری وجود ندارد و هیج توکنی برای بنیان‌گذاران صادر نشده است. در واقع، همه بنیان‌گذاران این پروژه توکن‌های خود را با استفاده از دارایی‌های شخصی خود خریداری کرده‌اند. همچین برای اطمینان از پایداری پروژه، ۵ درصد از کل توکن‌ها توسط جامعه کاربران و برای حمایت از بنیاد آیوتا اهدا شد.

کیف پول‌های رمز ارز آیوتا (IOTA)

طیف گسترده‌ای از کیف پول‌های ارز دیجیتال آیوتا (IOTA) در بازار وجود دارد، از کیف پول‌های آنلاین تحت وب تا کیف پول‌های نرم افزاری موبایل و کیف پول‌های امن سخت افزاری که هرکدام مزایا و معایبی دارند. شما باید با درنظر گرفتن شکل معاملات خود، نیازها و ترجیحات شخصی بهترین کیف پول برای ذخیره‌سازی ارز دیجیتال آیوتا را انتخاب کنید.

سخن آخر

آیوتا (IOTA) یک پروژه ارز دیجیتال بسیار منحصر به فرد است که با بیشتر پروژه‌های رایج در حوزه رمز ارزها تفاوت جدی دارد. فناوری Tangle مورد استفاده در ساختار دفتر کل (Leger) این پلتفرم، ساختاری پیشرفته و پیچیده‌تر از فناوری بلاک چین دارد. اگر به حوزه اینترنت اشیا (IoT) علاقه‌ دارید و عاشق اندیشیدن به آینده شهرهای هوشمند هستید، پروژه آیوتا را جدی‌تر بررسی کنید.

با اینکه انقلاب صنعتی جدید هنوز اتفاق نیوفتاده است، ارز دیجیتال IOTA همچنان می‌تواند یک ابزار عالی برای انجام تراکنش‌های امن، سریع و ارزان در شبکه اینترنت اشیا؛ میان ماشین و ماشین (M2M) و انسان و ماشین (H2M) باشد.

سوالات متداول

پروژه آیوتا چیست؟

آیوتا یک دفتر کل به شکل اختصاصی برای پردازش و تایید تراکنش‌های آنلاینی است که میان دستگاه‌ها و ماشین‌های متصل به اینترنت هستند.

کدام کیف پول‌ها از رمز ارز IOTA پشتیبانی می‌کنند؟

کیف پول‌های متامسک، تراست ولت،‌ مث والت از این رمز ارز پشتیبانی می‌کنند.

نکته: توجه داشته باشید این مقاله صرفا با هدف راهنمایی و آشنایی شما با ارز دیجیتال آیوتا نوشته شده است و ارزتودی مسئولیتی در مقابل تصمیمات یا عواقب مالی آن برای افراد ندارد.

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)
خروج از نسخه موبایل