اوکی اکسچنج

رپد توکن (Wrapped Token) چیست؟

رپد توکن

آیا تا به حال از اینکه نمی‌توانید بیت کوین را در شبکه اتریوم داشته باشید، احساس نارضایتی داشتید؟ به نظر شما آیا رمز ارز اتر (ETH) در زنجیره هوشمند بایننس هم موجود است؟ در نظر داشته باشید که ارزش یک کوین را نمی‌توان از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر منتقل کرد؛ اما رپد توکن‌ها راه حلی برای این محدودیت هستند و امکان استفاده از دارایی‌های غیر بومی را در بلاک چین‌ها فراهم می‌کنند. همانطور که می‌دانید بلاک چین‌های متنوع، عملکرد‌های متفاوتی دارند؛ آن‌ها قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر نیستند. بلاک چین بیت کوین کاملاً از آنچه در بلاک چین اتریوم می‌گذرد بی‌اطلاع است. از سوی دیگر، رپد توکن‌ می‌تواند پل‌های اضافی بین بلاک چین‌های مختلف ایجاد کنند.

رپد توکن (Wrapped Token) چیست؟

به ارز دیجیتالی که در شبکه دیگری قرار گرفته باشد، رپد توکن گفته می‌شود و ارزش آن به مقدار دارایی نشان داده شده توکن مربوط است، در نظر داشته باشید که این توکن ممکن است در هر زمانی بازخرید شود (از رپد خارج شود). به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که Wrapped Token معمولاً به دارایی‌ای اشاره می‌کند که بومی بلاک چینی نیست که روی آن ایجاد شده است. در واقع رپد توکن‌‌ها مانند استیبل کوین‌ها هستند، چرا که ارزش آن‌ها از دارایی دیگری گرفته می‌شود، درست شبیه چیزی که در استیبل کوین با ارز فیات مشخص می‌شود. می‌توان گفت رپد توکن دارایی است که در بلاک چینی غیربومی قابل استفاده است.

رپد توکن چیست؟ (Wrapped Token)

از آنجایی که بلاک چین‌ها سیستم‌های جداگانه‌ای هستند، هیچ روش آسانی برای انتقال داده‌ها بین آن‌ها وجود ندارد. رپد توکن‌ها با اجازه دادن به توکن‌های زیرین در زنجیره‌های متقاطع، قابلیت همکاری را در میان زنجیره‌های بلوکی ایجاد می‌کنند. شایان ذکر است که کاربران عادی نیازی به نگرانی در مورد مراحل رپد یا بسته‌بندی شدن و باز کردن ندارند. آن‌ها ممکن است فقط رپد توکن‌ها را مانند هر ارز دیجیتال دیگری معامله کنند. برای مثال، در بایننس، این بازار WBTC/BTC است.

نحوه کار رپد توکن‌ها به چه صورت است؟

بیایید با مثالی از یک نسخه توکن شده بیت کوین در اتریوم WBTC شروع کنیم. WBTC یک توکن ERC-۲۰ است که یک به یک به ارزش بیت کوین متصل است و به شما این امکان را می‌دهد تا از بیت کوین در شبکه اتریوم به طور مؤثر استفاده کنید. رپد توکن‌ها به یک متولی که مقداری معادل با مبلغ دارایی رپد شده نگه دارد، نیاز دارند. این متولی می‌تواند تاجر، یک کیف پول multisig، یک DAO یا حتی یک قرارداد هوشمند باشد. در مورد WBTC، متولی باید یک BTC به ازای هر یک WBTC صادر شده نگه دارد، اثبات این زنجیره به صورت زنجیره‌ایی وجود دارد.

حال فرایند رپد شدن چگونه و چطور انجام می‌شود؟ متولی بیت کوین را از یک تاجر دریافت می‌کند. پس از آن، متولی بر اساس مقدار BTC عرضه شده، WBTC را بر روی اتریوم می‌نت (ضبط) می‌کند. برخی به اشتباه تتر را به عنوان رپد توکن می‌شناسند. اما تتر مقدار دقیق دلار را برای هر USDT که در ذخایر خود در گردش است حفظ نمی‌کند، علی رغم این واقعیت که USDT معمولاً یک به یک با USD معامله می‌کند. در عوض، پول نقد و سایر معادل‌های نقدی، دارایی‌ها و مطالبات وام این ذخیره را تشکیل می‌دهند. با این حال، مفهوم تقریباً مشابه است. هر توکن USDT به عنوان یک بسته‌بندی در یک ارز USD عمل می‌کند.

رپد توکن در اتریوم (Wrapped Ethereum) 

توکن‌های پیچیده شده در اتریوم یا WETH، توکن‌هایی هستند که برای مطابقت با استاندارد ERC-۲۰ سایر بلاک‌چین‌ها تبدیل شده‌اند. این بدان معناست که دارایی‌هایی که بومی اتریوم نیستند می‌توانند در اتریوم استفاده شوند. همانطور که ممکن است پیش‌بینی کنید، رپد و باز کردن توکن‌ها در اتریوم کارمزد دارد و این توکن‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی پیاده‌سازی کرد.

مزایای استفاده از رپد توکن‌ها

رپد اتریوم را در نظر بگیرید، برای پرداخت‌های شبکه اتریوم به رمز ارز ETH نیاز دارید. ERC-۲۰ یک استاندارد فنی برای ایجاد توکن‌های اتریوم است. برای مثال، (BAT) و OmiseGO (OMG)، توکن‌های ERC-۲۰ هستند. با این حال، چون ETH قبل از استاندارد ERC-۲۰ ایجاد شده است، با آن سازگار نیست. بنابراین بسیاری از DApp‌ها برای تبدیل اتریوم و توکن ERC-۲۰ به شما نیاز دارند و در صورت عدم پرداخت ممکن است برای این فرآیند مشکلی ایجاد شود.

رپد توکن‌ در زنجیره هوشمند بایننس

امکان استفاده از بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتال در زنجیره هوشمند بایننس مانند رپد اتریوم‌ها وجود دارد. پل بایننس شما را قادر می‌سازد تا دارایی‌های دیجیتالی خود (BTC، ETH، XRP، USDT، BCH، DOT و بسیاری موارد دیگر) را در توکن‌های BEP-۲۰ برای استفاده در زنجیره هوشمند بایننس قرار دهید.

شما می‌توانید بعد از روی کار آوردن این توکن‌ها در زنجیره هوشمند بایننس، دارایی‌های خود را مبادله کنید یا آن‌ها را در‌ ییلد فارمینگ‌های متعددی به کار ببرید. گس برای بسته بندی و باز کردن آن استفاده می‌شود. اگرچه که کارمزد‌های گس ممکن است با BSC‌ها نسبت به بلاک چین‌های دیگر کاهش یابد.

مزایای استفاده از رپد توکن‌

با وجود این واقعیت که چندین بلاک چین استاندارد‌های توکن خود را دارند (به عنوان مثال، ERC-۲۰ اتریوم یا BEP-۲۰ BSC)، این استاندارد‌ها نمی‌توانند در سایر زنجیره‌ها استفاده شوند. توکن‌های بسته‌بندی شده، استفاده از توکن‌های غیر بومی را در یک شبکه خاص امکان‌پذیر می‌کنند.

مزایای استفاده از رپد توکن‌

علاوه بر این، رپد توکن‌ها می‌توانند در افزایش نقدینگی و کارایی سرمایه در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز مؤثر باشند. توانایی بسته‌بندی دارایی‌ها و به کارگیری آن‌ها در زنجیره‌ای دیگر می‌تواند به نقدینگی کمک کند. مزیت مهم بعدی هزینه تراکنش‌ها و زمان است. با وجود اینکه بیت کوین ارز دیجیتال برتر است، اما سریع نیست و ممکن است گاهی هزینه‌های کارمزد بالایی داشته باشد. رپد توکن‌ها سرعت تراکنش‌ها را افزایش و هزینه آن‌ها را کاهش می‌دهند.

محدودیت‌های استفاده از رپد توکن‌ها

همانطور که اشاره شد، رپد توکن‌ها به یک متولی نیاز دارند. توکن‌های بسته‌بندی شده را نمی‌توان برای تراکنش‌های زنجیره‌ای متقابل واقعی با فناوری فعلی استفاده کرد. آن‌ها معمولاً باید از طریق یک متولی ایجاد شوند. با این حال، چندین جایگزین غیرمتمرکز دیگر برای مینت کردن و بازخرید توکن‌های بسته‌بندی بدون اعتماد در حال کار هستند و ممکن است در آینده در دسترس باشند. اگرچه هزینه بالای گس و افزایش قیمت آن ممکن است دلسردی‌هایی را در این مورد ایجاد کند.

نتیجه پایانی

رپد توکن‌ (Wrapped Token) منجر به ایجاد ارتباطات زنجیره‌ای و همچنین ارتقای مطابقت بیت کوین و دیفای می‌شوند. این توکن‌ها یک نسخه توکن شده از دارایی هستند که در یک بلاک چین غیر بومی وجود دارد. توکن‌های بسته‌بندی شده راه را برای دنیایی هموار می‌کنند که در آن سرمایه کارآمدتر است و اپلیکیشن‌ها می‌توانند به راحتی نقدینگی را به اشتراک بگذارند.

سوالات متدوال
سوالات متداول

رپد توکن چیست؟

رپد توکن، ارز دیجیتالی که در شبکه دیگری قرار گرفته باشد، رپد توکن گفته می‌شود و ارزش آن به مقدار دارایی نشان داده شده توکن مربوط است.

مزایای استفاده از رپد توکن‌ها چیست؟

بلاک چین‌ها استاندارد‌های توکن خود را دارند و از آنجا که این استاندارد‌ها نمی‌توانند در سایر زنجیره‌ها استفاده شوند، رپد توکن‌ها، استفاده از توکن‌های غیر بومی را در یک شبکه خاص امکان‌پذیر می‌کنند.

نکته: توجه داشته باشید این مقاله صرفا با هدف راهنمایی و آشنایی نوشته شده و آکادمی ارز دیجیتال ارزتودی مسئولیتی در مقابل تصمیمات افراد یا عواقب مالی آن ندارد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
نظرات
۱ دیدگاه

۱ دیدگاه. نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

برای دریافت هفتگی بهترین مقالات و جدیدترین اخبار به خبرنامه ارزتودی بپیوندید.

فهرست