اوکی اکسچنج

بلاک چین آدیوس، پلتفرم غیرمتمرکز پخش موسیقی

شبکه بلاک چین آدیوس چیست؟

به زبان ساده سرویس موسیقی آدیوس (Audius)  شبیه به ساوندکلاود یا اسپاتیفای بوده، با این تفاوت که بر بستر بلاک چین قرار گرفته است. در واقع آدیوس یک پلتفرم پخش موسیقی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است که به هنرمندان عرصه موسیقی قدرت می‌بخشد. این پلتفرم مانند یک شبکه اجتماعی عمل می‌کند. آدیوس متشکل از هنرمندان، طرفداران و توسعه‌دهندگان است. سرویس‌های پخش موسیقی مانند اسپاتیفای و ساوندکلاود دارای بیش از ۴۰ میلیون نفر کاربر هستند. این سرویس‌ها در سال گذشته بیش از ۱۳ میلیارد دلار درآمد کسب کرده‌اند،  با این حال، بسیاری از منتقدان این صنعت از درآمد ناچیز هنرمندان ناراضی هستند.

بنابراین آدیوس سرویس پخش محبوبی برای این دسته از منتقدان است؛ آدیوس پلتفرمی برای اشتراک‌گذاری و پخش موسیقی رمزنگاری شده است که به هنرمندان در نحوه درآمدزایی از موسیقی کنترل بیشتری ارائه می‌دهد. علاوه بر این امکان برقراری ارتباط با شنوندگان خود را نیز فراهم می‌کند.

مشاهده: قیمت لحظه‌ای AUDIO

در حال حاضر این پلتفرم با محبوبیت زیادی روبرو شده است، تعداد کاربران آدیوس در ژوئیه ۲۰۲۱ از بیش از ۵۰۳ میلیون نفر فراتر رفت؛ در حالی‌که در ژانویه ۲۰۲۱ تعداد کاربران تنها ۲. ۹ میلیون نفر بود. در ماه‌ آوریل کاربران ۷ میلیون بار به موسیقی‌های این پلتفرم گوش داده‌اند. توکن حاکمیت پروتکل، AUDIO، دارای ۱. ۲ میلیارد دلار سرمایه بازار (در آگوست ۲۰۲۱) است. بنابراین سوال اینجاست که چه چیزی آدیوس را از سایر سرویس‌های پخش موسیقی متمایز می‌کند؟

ارز دیجیتال آدیوس چیست؟

همانطور که گفته شد، آدیوس سرویس پخش موسیقی غیرمتمرکز است که در سال ۲۰۱۸ ایجاد شد. این پلتفرم به هنرمندان و موسیقی دان‌ها این امکان را می‌دهد تا آهنگ‌های خود را در برنامه ارسال کنند و به گوش طرفداران برسانند. این سرویس یک شکل جدید از فناوری بلاکچین است که به هنرمندان کمک می‌کند از اثار خود در برابر تغییر‌پذیری و کپی به وسیله پلتفرم غیرمتمرکز، جلوگیری کنند. این برنامه قبل از انتقال خدمات خود به بلاک چین ارز دیجیتال سولانا، در شبکه POA و سایدچین اتریوم، آغاز به کار کرده بود. Audius (audius.co) به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های خود را ایجاد کرده و دسترسی به یک مجموعه صوتی منحصر به فرد داشته باشند.

ارز دیجیتال آدیوس چیست؟

در اکتبر ۲۰۲۰ آدیوس با پخش کنسرت زنده با اجرای deadmau۵ و RAC سرویس اصلی خود را راه‌اندازی کرد. اما برخلاف سایر بلاک چین‌ها، آدیوس از سیستم فنی پیچیده‌ای استفاده نمی‌کند، تا همه افراد (حتی اگر اطلاعاتی از ارز‌های دیجیتال ندارند) بتوانند از این پلتفرم استفاده کنند. رونیل رومبرگ، بنیانگذار و مدیرعامل Audius خطاب گفته است: \”اگر استفاده از ادیوس سخت‌تر از گوگل، فیس بوک، سوندکلود یا هر چیز دیگری باشد، کاربران از پلتفرم ما استفاده نمی‌کنند. \” آدیوس در سال ۲۰۱۸، ۵ میلیون دلار از شرکت‌های VC General Catalyst، Lightspeed و Pantera Capital و همچنین ۱. ۲۵ میلیون دلار از Binance Labs، شاخه‌ی نوآوری بزرگترین صرافی رمز ارز جهان، جمع‌آوری کرد.

پلتفرم آدیوس (Audius) چگونه کار می‌کند؟

پلتفرم Audius از ۳ گروه تشکیل دهنده ایجاد شده است: اپراتور‌های گره، نوازندگان و طرفداران. آدیوس از طریق یک شبکه غیر متمرکز از نودها که مدیا (گره‌های محتوا) را میزبانی و محتوا را ایندکس می‌کند اجرا می‌شود، زیرا بر روی بلاک چین (گره‌های کشف) ساخته شده است. بنابراین از آنجا که پروژه بلاک چین است، ارز دیجیتال بومی خود را دارد. در واقع شبکه آدیوس از توکن مبتنی بر اتریوم خود با نام AUDIO استفاده می‌کند. این توکن ۳ کار را برای شبکه انجام می‌دهد که در جدول زیر به صورت خلاصه به آن پرداخته شده است.

گروه‌‌های تشکیل دهنده آدیوس وظایف 
امنیت شبکه اپراتور‌های گره برای اجرای یک گره در ازای پاداش شبکه، توکن‌هایی را دریافت می‌کنند.
ویژگی‌های منحصر به فرد داشتن توکن AUDIO به هنرمندان ویژگی‌های منحصر به فردی مانند نمایش مجموعه NFT‌ها را ارائه می‌دهد.
حکمرانی برای رای دادن به همه پیشنهاداتی که شامل اصلاحات در کد و کل شبکه می‌شود، به توکن‌های معتبر نیاز است.

شایان ذکر است که برای استفاده از انی پلتفرم شما به هیچ دانش بلاک چینی یا رمز ارزی نیاز ندارید، این ویژگی نشان دهنده محبوبیت و اهمیت زیاد کاربران برای این پلتفرم است. ۵ آهنگ برتر هفتگی، ۵ آهنگ برتر پرطرفدار، ۵ لیست پخش محبوب، ۱۰ برنامه برتر API یا دانلود توسط افرادی که دارای پروفایل تأیید شده توییتر یا اینستاگرام هستند، همه به طور خودکار با توکن‌های AUDIO پاداش می‌گیرند.

این پروتکل گاهی اوقات بر اساس تعداد دفعات گوش دادن‌ موزیک‌ها و سطح تعاملات در شبکه مقادیر زیادی توکن AUDIO را ایردراپ می‌کند. این شرکت در اکتبر ۲۰۲۰، ۵۰ میلیون توکن AUDIO به ۱۰ هزار هنرمند و کاربر در سایت توزیع کرد. این پروتکل هنوز راهی برای درآمدزایی منظم، برای توزیع ۹۰ درصد از توکن‌های توزیع شده به هنرمندان ارائه نکرده است. توکن‌های AUDIO در تعدادی از صرافی‌ها از جمله بایننس، Gate.io، یونی سواپ و صرافی غیرمتمرکز (DEX) لیست شده‌اند و ممکن است با ارز‌های دیگر مبادله شوند.

چه چیزی Audius را منحصر به فرد می‌کند؟

اصلی‌ترین ویژگی که این سرویس را نسبت به سایر سرویس‌ها متمایز می‌کند، بلاک چین است. با توجه به اینکه آدیوس مبتنی بر بلاک چین است، عملکرد متفاوت‌تری نسبت به سرویس‌های دیگر دارد. هنرمندان نه تنها برای آپلود آهنگ‌های خود هزینه‌ایی پرداخت نمی‌کنند بلکه پاداش‌هایی هم می‌گیرند. کاربران نیز می‌توانند به صورت رایگان به موسیقی‌ها گوش دهند.

چه چیزی Audius را منحصر به فرد می‌کند؟

ایده مدیریت یک کسب و کار پخش موسیقی یک ویژگی منحصر به فرد است که توسط بلاک چین نیز ممکن می‌شود. فرایند آپلود آهنگ‌ها نیز بسیار آسان است. پس از ثبت نام، فقط روی \”بارگذاری آهنگ\” کلیک کنید و فایل‌های موسیقی و آثار هنری خود را در آنجا قرار دهید. این پخش خدمات خود را با سرعت ۳۲۰ کیلوبیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد که برابر با سرعت اسپاتیفای و گوگل پلی موزیک است، اما از Tidal HiFi و استاندارد ۲۴bit Amazon Music HD کمتر است.

در حال حاضر نمی‌توان از کپی رایت استفاده کرد زیرا مدیاهای Audius در بین گره‌های غیر متمرکز پخش شده است. با این حال، این پروتکل در حال حاضر بر روی یک مکانیسم داوری مبتنی بر جامعه کار می‌کند که تعیین می‌کند آیا اطلاعات خاصی باید حذف شوند یا خیر. غیرمتمرکز بودن پلتفرم آدیوس آن را به مکانی امن برای موسیقیدان‌ها و هنرمندان تبدیل می‌کنند. آن‌ها می‌توانند به راحتی بدون نگرانی آثار هنری خود را در آدیوس اجرا کنند. بسیاری از نوازندگان مشهور از Audius برای آزمایش یا انتشار آهنگ‌هایی استفاده می‌کنند که در سایر پلتفرم‌ها مناسب نیستند، مانند کار‌های در حال پیشرفت (\”WIP\”)، اجرا‌های بلند، weekend beats یا محتوای متنوع‌ دیگر که در حال حاضر در این شبکه وجود دارند.

در آدیوس، چه چیزی را می‌توانیم گوش کنیم؟

آدیوس یک پلتفرم مستقل است و تمام هنرمندان مجاز به آپلود آثار‌های خود در این سرویس هستند. در حال حاضر، آدیوس دارای بیش از ۱۰۰۰۰۰ هنرمند است که لیست مشهورترین آنها را در ادامه برای شما آورده‌ایم:

  • Skrillex
  • ، Weezer
  • ، deadmau۵
  • Russ
  • Mike Shinoda
  • Diplo
  • Madeintyo
  • Odesza
  • Disclosure
  • Alina Baraz
  •  Wuki

در ابتدا هنرمندان یک یا دو آهنگ را در سرویس آپلود می‌کنند و در صورت استقبال طرفدارن، تعداد آهنگ‌های خود را افزایش می‌دهند. بیشترین تعداد آهنگ آپلود شده (۱۶۹ قطعه) متعلق به آقای کارماک (Mr. Carmack) است که آهنگ‌های تاریخی خود را منتشر کرده است. همکاری هنرمندان و طرفداران از طریق مسابقات ریمیکس یکی دیگر از ویژگی Audius است که آن را منحصر به فرد می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود از آهنگ‌های خلاقانه‌تر قدردانی شود.

نتیجه پایانی

آدیوس به دلیل قابلیت Sound Kit که به کاربران اجازه می‌دهد آهنگ‌ها را به پلتفرم منتقل کنند، در اوت ۲۰۲۱ به عنوان یکی از شرکای TikTok انتخاب شد. طبق آمار‌های منتشر شده، ۷۵ درصد کاربران تیک تاک مدعی هستند که از برنامه‌های مختلف برای پیدا کردن موسیقی جدید استفاده می‌کنند. ۷۵ درصد کاربر این شبکه برابر با ۷۳۰ میلیون کاربر در جهان است!

همکاری اخیر آدیوس و تیک تاک منجر به رشد و محبوبیت بیشتری برای این پلتفرم در آینده خواهد شد. چرا که بسیاری از آهنگ‌هایی که شناخته شده نبودند از طریق تیک تاک وایرال شدند. بنیانگذار آدیوس بیان کرده است که برنامه‌های بیشتری برای آدیوس دارد، برنامه‌ایی که به هنرمندان کمک کند، تا طرفداران خود را افزایش دهند و از طریق آن‌ها درآمد کسب کنند. اگر آدیوس به راهی که پیش گرفته است ادامه دهد، مطمئناً منجر به ظهور پروژه‌های مشابه دیگری خواهد بود.

سوالات متدوال

سوالات متداول

آدیوس چیست؟

پلتفرم Audius، یک بستر امن برای اشتراک قطعات موسیقی است که در چهارچوب بلاک چین کار می‌کند.

مزیت Audius نسبت به سایر پلتفرم‌های قدیمی پخش موزیک چیست؟

آدیوس برای آپلود موزیک، هیچ پولی از خالقان اثر کسر نمی‌کند و علاوه بر این به آن‌ها پاداش نیز می‌دهد.

نکته: توجه داشته باشید این مقاله صرفا با هدف راهنمایی و آشنایی شما با آدیوس نوشته شده است و آکادمی ارز دیجیتال ارزتودی مسئولیتی در مقابل تصمیمات یا عواقب مالی آن برای افراد ندارد.

۴.۹/۵ - (۱۷ امتیاز)
نظرات
۲ دیدگاه

۲ دیدگاه. نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

  • به نظرتون برای یک هنرمند شبکه تتا بهتره یا آدیوس؟

    پاسخ
    • علی رضا فروتنی
      ۲۳فروردین ۱۴۰۱ ۲:۵۱ ب٫ظ

      درود بر شما؛
      آدیوس به صورت تخصصی روی پخش موزیک کار میکنه اما تتا به صورت کلی روی نشر محتوا اط جمله ویدیو و موزیک کار میکنه و نمیشه با هم مقایسشون کرد. برای شفافیت بیشتر و درک بهتر توصیه میکنم که مقاله تتا رو مطالعه بفرمایید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

برای دریافت هفتگی بهترین مقالات و جدیدترین اخبار به خبرنامه ارزتودی بپیوندید.

فهرست