اوکی اکسچنج

مقایسه بیت کوین و اتریوم، کدام یک بهتر است؟

مقایسه بیت کوین و اتریوم، کدام یک بهتر است؟

بسیاری از افراد تازه وارد در حوزه ارزهای دیجیتال ممکن است تفاوت‌های بین دو ارز دیجیتال بزرگ بیت کوین و اتریوم را ندانند، به همین علت، ما در این مقاله تمایزات اساسی بین بیت کوین و اتریوم، تاریخچه، و مزایا و معایب هر کدام را بررسی خواهیم کرد. در جدول زیر یک مقایسه کلی بین تفاوت های بیت‌کوین و اتریوم انجام شده است. اگر نمی‌دانید که معنی برخی از این جزئیات چیست، نگران نباشید. ما تفاوت‌های بین این دو رمزارز بزرگ را به صورت ساده و قابل فهم به شما توضیح خواهیم داد.

جدول مقایسه بیت کوین و اتریوم

ویژگی‌ها بیت کوین اتریوم
بنیان گذار ساتوشی ناکاموتو ویتالیک بوترین
تاریخ استارت پروژه ۲۰۰۹ ۲۰۱۵
الگوریتم هش SHA-256 Ethash
زمان ساخت بلاک ۱۰ دقیقه ۱۵ ثانیه
حداقل سایز بلاک ۲ MB ۱ MB
پاداش بلاک شبکه ۶.۲۵ BTC برای هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک ۲ ETH  برای هر بلاک
Supply $۲۰,۰۸۹ ۱۰۸,۰۶۹,۲۰۷
رتبه در بازار ۱ ۲

بیت‌کوین چیست؟

ساتوشی ناکوموتو (خالق ناشناس بیت‌کوین) یک ارز دیجیتال جهانی را طراحی کرد که با استفاده از فناوری بلاکچین رمزنگاری شده است تا از تکرار بحران‌های اقتصادی همچون بحران مالی سال ۲۰۰۸ جلوگیری کند. بیت‌کوین چیست؟ یک دارایی دیجیتالی متن باز، بدون مرز و غیرقابل سانسور است که هم به عنوان ارز و هم به عنوان ذخیره ثروت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیت‌کوین با اتصال به اینترنت در هر نقطه از جهان قابل دسترسی است. در مقیاس خرد، بیت‌کوین بیش از یک ‌سری کد برنامه‌نویسی نیست. بیت‌کوین قابل لمس نیست و گاهی اوقات از آن به عنوان «سکه نامرئی» یاد می‌شود. بیت‌کوین یک شکل انقلابی از پول است که می‌تواند بدون نیاز به واسطه (مانند بانک‌ها) و به صورت همتا به همتا منتقل شود.

بیت‌کوین چیست؟

بدون شک بیت‌کوین کمیاب‌ترین دارایی جهان است، چرا که فقط ۲۱ میلیون واحد از این ارز وجود است. در حال حاضر بیش از ۴ میلیون واحد BTC به دلیل گم شدن رمز عبور کیف پول‌ها از بین رفته است. با ادعای ایلان ماسک که گفته قصد دارد در سیاره‌های دیگر طلا استخراج کند، کمیابی طلا ممکن است کاهش یابد. کمیابی باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش بهای یک دارایی می‌شود، با استفاده از فناوری بلاکچین، می‌توان نیاز به اعتماد کردن را در هر معامله‌ای حذف کرد، چراکه اعتبار تمام داده‌ها و اطلاعات لازم به صورت ریاضی در بلاکچین تأیید می‌شود.

فناوری بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

به جای اینکه یک سازمان مرکزی یا نهاد حاکمیتی جریان و معاملات پولی را مدیریت کند، بیت‌کوین توسط شبکه‌ای از هزاران کامپیوتر به نام «گره» اداره می‌شود. گره‌ها تراکنش‌ها را از طریق حل معادلات بسیار پیچیده ریاضی تأیید و تکمیل می‌کنند، سپس اطلاعات تأییدشده تراکنش‌ها را در «بلوک‌ها» ذخیره می‌کنند.

هنگامی که هر بلوک از تراکنش‌های تأیید اعتبارشده پر شد، با کمک ماینرها (که بلوک‌ها را استخراج می‌کنند) به بلاکچین اضافه می‌شوند. هر تراکنش در هر بلاک با تراکنش معتبر بلاک قبلی مخلوط (هش) می‌شود. لذا هر بلاک در بلاکچین به صورت رمزنگاری شده با هم ترکیب می‌شود که این امر دستکاری یا حذف داده‌ها را غیرممکن می‌نماید.

فناوری بلاک چین چیست؟

تغییرناپذیری در کنار شفافیت، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های جذاب فناوری بلاکچین محسوب می‌شود. همچنین تاریخچه کامل هر تراکنش و تمام جابجایی‌ها در بلاک چین ثبت شده و به صورت عمومی و آنلاین قابل مشاهده است.

از فناوری شبکه بلاکچین می‌توان به عنوان یک دفتر کل توزیع‌شده (یک پایگاه داده آنلاین که همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند) نام برد. غیرمتمرکز سازی و تغییرناپذیری بلاک چین زیرساخت آنالوگ را متحول کرده و آن را دیجیتالی می‌کند. بلاکچین با استفاده از امضاهای دیجیتالی و کلیدهای خصوصی، نیاز به اعتماد را از معادله حذف می‌کند.

به رغم نوآوری‌های اخیر فناوری در طول این سال‌ها، فناوری مناسب و قابل اعتمادی وجود نداشت که بتواند جایگزین امضای کاغذی شود. اسناد و مدارک حقوقی بی‌شماری وجود دارد که نیاز به یک امضای کاغذی دارند تا ثابت کنند شما با چیزی (مانند یک سند قانونی، رسید و…) موافق هستید.

بیت‌کوین قادر به انجام چه کاری است؟

بلاکچین بیت‌کوین به کاربران این امکان را می‌دهد که بیت‌کوین را بدون هیچ‌گونه واسطه‌ای از کیف پول الف به کیف پول دیجیتال ارسال کنند. بسته به نوع پروژه‌ای که می‌خواهید بسازید، انواع مختلفی از زبان‌های برنامه‌نویسی موجود است. بلاک چین بیت‌کوین با استفاده از زبان برنامه‌نویسی C ++ ایجاد شده است.

با این حال، شایان ذکر است که بیت‌کوین به هیچ زبان خاصی نوشته نشده است. بیت‌کوین توزیعی از داده‌های باینری است (که در آن فقط دو حالت ۰ و ۱ از واحد‌ها ممکن است) که مطابق با یک استاندارد خاص است. تا زمانی که نتیجه به یک استاندارد پایبند باشد، می‌توان این استاندارد را در هر زبانی ایجاد و دستکاری کرد.

چرا مردم از بیت‌کوین استفاده می‌کنند؟

بیت‌کوین و بلاکچین یک بازار آزاد از ارزهای دیجیتال ایجاد کرده‌اند که در آن رمزارزها بر اساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شوند و هیچ‌گونه کنترل مرکزی یا دستکاری قیمتی وجود ندارد. از زمان راه‌اندازی آن در سال ۲۰۰۹، قیمت بیت کوین بیش از ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ درصد افزایش یافته است، و ما هنوز در مراحل اولیه پذیرش گسترده آن قرار داریم.

با این حال، در نیجریه، مشاغل کوچک از بیت‌کوین به عنوان یک ابزار برای سرپا نگاه داشتن مشاغل و معیشت خود استفاده می‌کنند، در حالی که ارزش ارز ملی آنها در حال کاهش است و ۳۰ درصد از قدرت خرید خود را در طی یک سال از دست داده است.

چرا مردم از بیت‌کوین استفاده می‌کنند؟

بسیاری از مشاغل در نیجریه، کنیا و آفریقای جنوبی محصولات را از معامله گران بین‌المللی خریداری می‌کنند و معمولاً این معاملات را با دلار آمریکا انجام می‌دهند. با توجه به کاهش قدرت خرید ارزهای ملی آن‌ها و کارمزدهای بالایی که برای این تراکنش‌ها متحمل می‌شوند، استفاده از بیت‌کوین برای انجام معاملات با تأمین‌کنندگان بین‌المللی باعث صرفه‌جویی در وقت، زمان و افزایش کارایی می‌شود. ونزوئلا کشور دیگری است که شهروندانش از بیت‌کوین به عنوان محافظی در برابر تورم افسارگسیخته استفاده می‌کنند.

فرق بیت کوین و اتریوم

بیت‌کوین یک ذخیره ارزش مطمئن است که با عرضه و تقاضای بازار قیمت‌گذاری می‌شود. مردم بر دارایی‌های رمزنگاری شده خود که توسط هیچ نهاد مرکزی قابل حذف یا تغییر نیست، کنترل کاملی دارند. بیت کوین و اتریوم و دیگر ارزهای رمزنگاری شده آسان‌ترین ذخیره‌های ارزش هستند که می‌توانید آن‌ها را به صورت فرامرزی انتقال بدهید.

اتریوم چیست؟

منشأ اتریوم

ویتالیک بوترین بنیان‌گذار شبکه ارز دیجیتال اتریوم، وایت‌پیپر اتریوم را در سال ۲۰۱۳، زمانی که تنها ۱۹ سال داشت ارائه کرد. ویتالیک شیفته فناوری غیرمتمرکز بیت‌کوین و رمزارزها بود و با توجه به تشنگی او به دانش، قبل از اینکه به بنیان‌گذار و روزنامه‌نگار مجله بیت‌کوین (Bitcoin Magazine) در سال ۲۰۱۱ تبدیل شود، تحقیق در مورد بیت‌کوین و نوشتن مقاله را آغاز کرد. مجله بیت‌کوین یک نشریه آنلاین بود، تا اینکه در سال ۲۰۱۲، نسخه چاپی آن راه‌اندازی شد. ویتالیک مشتاق یادگیری هرچه بیشتر بود، بنابراین به سراسر جهان سفر کرد تا با توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان به بیت‌کوین ملاقات کند.

اتریوم چیست؟

ویتالیک در سال ۲۰۱۳ در سفر به اسرائیل، با پروژه‌های “CovertCoins” و “MasterCoin” آشنا شد که پروتکل‌های آنها الهام‌بخش این برنامه‌نویس بود. در آن لحظه بود که او فهمید که می‌توان مقیاس این پروتکل‌ها را با اصلاح آن‌ها افزایش داد و آن‌ها را عمومی کرد.

ویتالیک ایده ساختن یک زبان برنامه‌نویسی غیرمتمرکز را در سر داشت که بتواند هر معادله ریاضی برنامه‌ریزی‌شده‌ای را حل کند. به دنبال رد ایده او توسط همکاران و تیم بیت‌کوین، او تصمیم گرفت خودش این زبان را ایجاد کند. وایت پیپر اتریوم بلافاصله پس از بازگشت ویتالیک از اسرائیل منتشر شد، که سرمایه‌گذاران بسیاری و یک تیم رده‌بالا را جذب خود کرد. شبکه اتریوم بعداً در جولای ۲۰۱۵ فعال شد.

اتریوم قادر به انجام چه کارهایی است؟

اتریوم درصدد حل برخی از محدودیت‌های شبکه بیت‌کوین است. گاوین وود در سال ۲۰۱۴ زبان برنامه‌نویسی سالیدتی (Solidity) را پیشنهاد کرد، که بعداً توسط تیم سالیدیتی پروژه اتریوم، به رهبری کریستین ریتویسنر (Christian Reitwiessner) توسعه یافت.

بلاکچین اتریوم بستری برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز توسط توسعه‌دهندگان است. این شبکه برای تعامل اپلیکیشن‌ها با یکدیگر و ساخت و ترکیب پروژه‌های جدید طراحی شده است. اتریوم قراردادهای هوشمند را معرفی کرد که مانند پول قابل‌برنامه‌ریزی کار می‌کنند و ستون فقرات فایننس غیرمتمرکز (دیفای) را تشکیل می‌دهند، حوزه‌ای که مسلماً بزرگ‌ترین کاتالیزور برای بازار صعودی آینده است.

قراردادهای هوشمند کدهای برنامه‌نویسی هستند که پس از برآورده شدن برخی شرایط از قبل تعیین شده، مقدار مشخصی پول را جابجا می‌کنند. از آنجا که قراردادهای هوشمند بر روی بلاک چین برنامه‌ریزی می‌شوند، تغییرناپذیر هستند.

از پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند به عنوان راه‌اندازی موشک یاد می‌شود، چراکه برگرداندن آن‌ها غیرممکن است. کاربردهای بی‌شماری برای قراردادهای هوشمند وجود دارد، ازجمله شرط‌بندی، مبادله خانه و تأیید دریافت کالا در زنجیره تأمین. اینترنت بسیاری از حوزه‌های مختلف را متحول کرد – آمازون خرده‌فروشی را تغییر داد، اوبر حمل و نقل را تغییر داد و Airbnb هتل‌ها را متحول کرد.

فایننس غیرمتمرکز (defi) در حال متحول کردن سیستم مالی قدیمی است تا فرصت‌های عادلانه‌تری را برای مردم فراهم کند و آن‌ها را قادر سازد تا بر دارایی‌های خود کنترل کامل داشته باشند. شبکه اتریوم می‌تواند سیستم مالی سنتی را با ابزارهایی مانند دارایی‌های مصنوعی (synthetic assets)، اعطای وام، استقراض و رهن بر روی بلاکچین به چالش بکشد. به غیر از قراردادهای هوشمند و ساخت اپلیکیشن‌، اتریوم اصلی‌ترین بلاکچینی است که از توکن‌های NFT پشتیبانی می‌کند.

اتریوم نسخه ۲.۰

در تاریخ ۴ آگوست ۲۰۲۰، َشبکه آزمایشی اتریوم ۲.۰ برای توسعه‌دهندگان منتشر شد، آنها می‌توانستند از طریق این به‌روزرسانی راه خود را برای گزارش هرگونه باگ و رفع هرگونه مشکل باز کنند. تفاوت اصلی بین اتریوم و اتریوم ۲.۰ در الگوریتم اجماع آنهاست که از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) تغییر می‌کند.

اثبات کار یک الگوریتم اجماع است که توسط بیت‌کوین و بسیاری از رمزارزهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیازمند توان محاسباتی ماینرها برای حل معادلات ریاضی است، فرآیندی که تحت عنوان هشینگ (Hashing) شناخته می‌شود. برای مثال بیت‌کوین از الگوریتم هش SHA-256 استفاده می‌کند. SHA-256 مخفف Secure Hashing Algorithm است و از هر ورودی یک توالی تصادفی ۲۵۶ بیتی (۶۴ کاراکتری) از حروف و اعداد (هش) را تولید می‌کند.

اتریوم نسخه 2.0

 

الگوریتم اثبات سهام، به انرژی بسیار کمتری نیاز دارد و به جای ماینرها، اعتبارسنج‌ها در این شبکه توکن‌های خود را در شبکه قفل کرده (استیکینگ) و با افزودن بلاک‌های جدید به بلاکچین از این طریق پاداش دریافت می‌کنند. گره‌ها متناسب با سهم خود پاداش دریافت می‌کنند. تغییر از PoW به PoS فرصت‌های زیادی را برای رشد و مقیاس‌پذیری شبکه ایجاد می‌کند. اتریوم از راه‌اندازی راه‌حل شاردینگ (Sharding) برای اتریوم ۲.۰ خبر داده است که به کاهش کارمزدهای بالای این شبکه در آینده کمک به سزایی خواهد کرد.

شاردینگ کل شبکه اتریوم را به چند قسمت تقسیم می‌کند که هر کدام یک شارد (shards) نامیده می‌شود و هر قسمت دارای حالت مستقل خود است. با پارتیشن‌بندی زنجیره‌های بزرگ (پایگاه داده) به دیتابیس‌های کوچکتر و سریع‌تر، می‌توان تراکنش‌ها را به شیوه‌ای بسیار سریع‌تر و کارآمدتر پردازش کرد و برای پذیرش انبوه جهانی و مشارکت بیشتر با شرکت‌های بزرگ آماده شد.

چرا به بیت کوین و اتریوم نیاز داریم؟

علیرغم تقابل بین طرفداران بیت کوین و اتریوم، هر دو رمزارز می‌توانند در کنار یکدیگر همزیستی داشته، باشند زیرا هردو عملکردهای متفاوتی دارند. بیت‌کوین امن‌ترین شبکه پرداخت است و به زودی می‌تواند به کمیاب‌ترین دارایی جهان تبدیل شود. اتریوم از طرف دیگر چارچوبی برای پول قابل برنامه‌ریزی است و به پیش‌برد پذیرش گسترده این فناوری کمک می‌کند.

چرا به بیت‌کوین و اتریوم نیاز داریم؟

بیت‌کوین در مقابل اتریوم مانند سیب و پرتقال است. از بسیاری جهات، بیت‌کوین بدون اتریوم به پذیرش گسترده دست نخواهد یافت. بیت‌کوین ارز دیجیتال شماره یک جهان است و احتمالاً تا همیشه خواهد بود، اما بیشتر نوآوری‌های اخیر در فضای کریپتوکارنسی به لطف اتریوم و جامعه گسترده توسعه‌دهندگان آن بوده است.

نتیجه گیری

به طور کلی در مقایسه بیت کوین و اتریوم می‌توان گفت؛ گرچه اتریوم ممکن است به ارزشی مانند بیت‌کوین کوین دست نیابد، اما در متصل کردن سیستم مالی سنتی به فناوری بلاکچین نقش مهمی دارد. بیت‌کوین راه را برای این فناوری جدید هیجان‌انگیز هموار کرد، اما اتریوم از پتانسیل فناوری بلاک چین استفاده کرد و آن را به چیزی بیش از آنچه بیت‌کوین می‌تواند ارائه دهد تبدیل کرد.

با این وجود، به احتمال زیاد هرگز رقیب جدی برای بیت‌کوین وجود نخواهد داشت، زیرا دارای بزرگ‌ترین و امن‌ترین بلاک چین است؛ اما چندین رقیب بالقوه برای اتریوم وجود دارند که شانس به دست آوردن بخش قابل توجهی از بازار را دارند.

سوالات متدوال

سوالات متداول

چرا با وجود تمام برتری های اتریوم نسبت به بیت کوین،‌ همچنان اختلاف قیمت BTC با ETH  زیاد است؟

ارز دیجیتال BTC، راه گشا و شروع کننده انقلاب ارزهای دیجیتال بود؛‌ به همین دلیل است که ارزش این کوین، همواره زیاد است و قابل قیاس با سایر رمز ارزها نیست.

مهمترین تفاوت اتریوم ۲ با بیت کوین چیست؟

اولین و مهمترین تفاوت بین اتریوم ۲.۰ و بیت کوین در سازوکار مکانیزم اجماع دو شبکه است. بیت کوین از مکانیزم اثبات کار (PoW) و اتریوم ۲ از مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند.

۴.۹/۵ - (۹ امتیاز)
نظرات
۲ دیدگاه

۲ دیدگاه. نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

  • اتریوم ۲ خیلی خوبه اما خب تا کی قراره راه بیوفته؟

    پاسخ
    • تحریریه ارزتودی | ArzToday
      ۱۱بهمن ۱۴۰۰ ۱:۳۲ ب٫ظ

      درود بر شما؛
      ویتالیک بوترین در آخرین مصاحبه خودش اعلام کرد که برای به بار نشستن پروژه و بهره برداری از تمام قسمت های اتریوم ۲ به ۶ سال زمان احتیاج داره؛ با این حساب، باید در سال های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۶ منتظر شکوفایی اتریوم ۲ باشیم.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

برای دریافت هفتگی بهترین مقالات و جدیدترین اخبار به خبرنامه ارزتودی بپیوندید.

فهرست